Bajki terapeutyczne
Poza pracą w ramach gabinetu, w wolnych chwilach piszę opowieści dla dzieci i rodziców. Szczególnie ważne są dla mnie emocje bohaterów i to zwykle im poświęcam najwięcej uwagi. Z wiadomości, jakie dostaję od Dużych i Małych Czytelników wynika, że moje historie bywają pomocne m.in. w „oswajaniu” różnych przeżyć, rozpoznawaniu i nazywaniu emocji oraz potrzeb, odkrywaniu zasobów – w sobie i otoczeniu, które mogą być wspierające w trudnych chwilach. Wspólne czytanie staje się okazją do ważnych rozmów. Opowieści zdobię ilustracjami.
W ostatnim wydaniu magazynu Wczesna Edukacja. Poradnik dyrektora przedszkola i szkoły pojawiła się informacja o jednej z moich bajek: “Poznajmy się, przyjacielu!” która opowiada o lęku związanym z koronawirusem.
Została podana jako przykład bajki terapeutycznej pomocnej w czasie epidemii i stanowi fragment artykułu dotyczącego różnych form pomocy dzieciom w tych niecodziennych, trudnych okolicznościach.
Autorka artykułu, Pani Grażyna Redlisiak, jest pedagogiem specjalnym, psychoterapeutką systemową, autorką programów profilaktyczno-terapeutycznych, warsztatów i szkoleń. Napisała do mnie z pytaniem o możliwość odniesienia się do bajki w tekście dla kwartalnika. Oczywiście zgodziłam się, mając nadzieję, że opowieść o lęku okaże się pomocna dla szerszego grona czytelników.
Wczesna Edukacja (dawniej Przed Szkołą), wyd. Wolters Kluwer to kwartalnik, który wspiera dyrektorów oraz nauczycieli w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami klas I-III.
Cieszę się, że bajka „Poznajmy się, przyjacielu!” okazała się pomocna – pojawiła się m.in. na Instagramie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, na fanpage’ach poradni psychologiczno-pedagogicznych, gabinetów terapeutycznych, bibliotek, szkół i przedszkoli. Dzięki Pani Darii Jaworskiej oraz Pani Małgorzacie Turczyk powstały dwie wersje czytane.
Powstała również anglojęzyczna odsłona opowieści – „Let’s meet, my friend!”.